شش بار جابجایی کشتی‌باچوخه در چهار فدراسیون‌!

ولی قاسم زاده رئیس انجمن چوخه استان تهران که تجربیات برگزاری مسابقات کشتی‌باچوخه در گود معروف سلطان زیرابه قوچان را در کارنامه خود دارد و سال‌ها با حمایت علاقمندان، پیشکسوتان و پهلوانان و بویژه زنده‌یاد استاد منوچهر لطیف و حجت الاسلام محمد باقر ذاکری رئیس شورای راهبردی انجمن چوخه کشور، مسابقات کشتی‌باچوخه را در سالن‌های ورزشی شهدای کارگران و شهید فهمیده راه اندازی و برگزار کرده است، اسامی فدراسیون‌هایی را که در طول ۳۰ سال اخیر متولی کشتی‌باچوخه بوده‌اند به شرح زیر اعلام می‌کند:

۱. فدراسیون ورزش‌های پهلوانی
۲. فدراسیون کشتی
۳. فدراسیون ورزش‌های همگانی
۴. فدراسیون ورزش روستایی
۵. فدراسیون کشتی
۶. فدراسیون ورزش روستایی

وی در ادامه سخنانش به جزئیات بیشتر در خصوص این جابجایی‌ها می‌پردازد و می‌گوید:
۱. در سال ۱۳۷۲ اولین فدراسیون متولی کشتی‌باچوخه در کشور، فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی به ریاست محمد خوش‌جان بود که این وظیفه را با دستور دکتر حسن غفوری‌فرد ریاست وقت سازمان ورزش، بر عهده گرفت.

۲. در سال ۱۳۷۴ مسئولیت کشتی‌باچوخه به فدراسیون کشتی به عنوان دومین فدراسیون واگذار می‌شود که ریاست آن بر عهده محمدرضا طالقانی بود، ایشان تلاش کرد تا دفتری مستقل از کشتی در فدراسیون کشتی به امور کشتی‌باچوخه بپردازد.

۳. فدراسیون ورزش‌های همگانی به ریاست غلامرضا جعفری سومین فدراسیونی بود که تولیت این ورزش سنتی را بر عهده گرفت.

۴. در مرحله بعدی به دلیل خاستگاه سنتی و روستایی کشتی‌باچوخه، مدیریت این ورزش به چهارمین فدراسیون یعنی فدراسیون ورزش روستایی واگذار شد.

۵. در سال ۱۳۹۶ فدراسیون جهانی کشتی، سعی کرد، کشتی‌های سنتی را در ذیل فدراسیون‌های کشتی تجمیع کند تا به حفظ مسابقات کشتی در مسابقات المپیک حفظ کند که زمزمه حذف آن شنیده می‌شد و به همین دلیل مجددا مدیریت کشتی‌باچوخه برای پنجمین بار جابجا شد و به فدراسیون کشتی به ریاست رسول خادم برگشت.

۶. از اواخر سال ۱۳۹۷ مدیریت کشتی‌باچوخه به دلیل تمرکز در مدیریت این ورزش در کشور به فدراسیون ورزش روستایی واگذار شده است که در حال حاضر به ریاست دکتر محمد تقی امیری خراسانی اداره می‌شود.

امید است در شرایط کنونی با حل مشکل کرونا شاهد توسعه علمی این ورزش و گسترش آن به سراسر کشور و برگزاری دوره‌های آموزش داوری و مربی‌گری چوخه و اجرای تقویم ورزشی و برگزاری مسابقات منظم بویژه برگزاری مسابقات لیگ باشگاه‌های چوخه کشور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *