گود زینل خان استادیومی طبیعی در خراسان شمالی

کمتر کسی است که نام کشنی‌باچوخه را شنیده باشد ولی نام اسفراین و گود بزرگ زینل‌خان را نشنیده باشد در زیر مصاحبه‌ی استان عای هنرمند از پیشکسوتان چوخه‌کاران اسفراینی را می‌خوانید.

این پیشکسوت خراسان شمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که بیش از ۱۰۰۰ سال پیش در حاشیه رودخانه‌ای در اسفراین جنگل نامنظمی وجود داشت که دو ایل عشایر در آن‌جا زندگی می‌کردند، اضافه کرد: یکی از خان‌های ایل عشایر که زینل‌العابدین نام داشت در این منطقه چشمه.ای داشته که نام چشمه نیز زینل‌خان نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: در آن زمان بین دو ایل عشایر که در آن منطقه زندگی می‌کردند درگیری اتفاق افتاد و یکی از جوان‌ها کشته شد و این موضوع موجب شد تا زین العابدین خان چشمه خود را بفروشد و از آن منطقه کوچ کند.

هنرمند افزود: بعد از مدتی ایل دیگر نیز از آن منطقه کوچ می‌کند و دیگر سکنه‌ای در آن منطقه وجود نداشته است.

چوخه‌کار پیشکسوت خراسان شمالی عنوان کرد: در کنار آن چشمه گودی وجود داشت که چهار تپه در اطرافش بود و این موضوع موجب شد تا استادیومی طبیعی از آن منطقه دیده شود.

وی با بیان این‌که ورزش کشتی با چوخه از ورزش‌های قدیمی خراسان شمالی است، اضافه کرد: ۲۶ سال پیش، محل کشتی با چوخه اسفراین در حاشیه خیابان طالقانی کنونی اسفراین بود که به دلیل سکونت مردم در آن منطقه مجبور به جابجایی محل کشتی با چوخه شدیم.

هنرمند ادامه داد: عده ای از چوخه‌کاران آن زمان به دنبال مکان جدیدی برای برگزاری مسابقات کشتی چوخه بودند که به دلیل زیبایی گود چشمه زینل خان و چهار تپه ای که در کنار این گود بود، آن منطقه انتخاب و چوخه‌کاران در آن محل به رقابت می‌پرداختند.

به گفته وی در اوایل مردم بر روی خاک‌ها می.نشستند و به تماشای مسابقات می‌پرداختند اما با کمک مسئولان این گود ساماندهی شد و در حال حاضز شرایط بسیار بهتری را در مقایسه با آن زمان پیدا کرده است.

هنرمند با بیان اینکه برای تماشا این مسابقه از کشورهای خارجی نیز در ۱۴ فروردین حضور پیدا می‌کنند، ادامه داد: هرسال شاهد افزایش تماشاچیان در این مسابقات هستیم و حتی از روز قبل از برگزاری مسابقات چهاردهم فروردین، در این مکان حضور پیدا می کنند تا با کمبود جا مواجه نشوند.

گفتنی است مساحت این گود شش هزار متر مربع است که هر ساله بیش از ۲۰ هزار نفر برای تماشا مسابقات به این مکان مراجعه و حضور پیدا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *