با حقوق ورزشی آشنا شویم(۲)؛ «خطای ورزشی»، «حادثه ورزشی» و «خسارت ورزشی» چه تفاوتی دارند؟

بدیهی است؛ هر کسی که به هر نحوی در حوزه‌های مختلف ورزشی پ مرتبط با ورزش فعالیت می‌کند، بایستی با حقوق ورزشی آشنا شود تا در صورت عدم شناخت و آگاهی کافی از حق و حقوقات خود، متحمل ضرر مادی، ضرر معنوی و ضرر روحی نگردد.

۱- قراردادهای ورزشی
۲- بیمه ورزشکاران
۳- بیمه سالن‌های ورزشی
۴- بیمه مسابقات خاص
(المپیک؛ بازی‌های آسیایی)
۵- آسیب.های ورزشی
۶- حقوق تالیف و چاپ آثار و مقالات
۷- حقوق ساخت و تجهیز سالن.ها
۸- آیین‌نامه برگزاری مسابقات
و تمامی مسائلی که در بستر ورزش جریان دارد.

متاسفانه در ورزش کشور اهمیت شایسته به این مسائل داده نمی‌شود و زمانی که حادثه، مشکل و یا گره‌ای در کار ایجاد شود، مورد توجه قرار می‌گیرد.
مقررات ناظر بر هر ورزش؛ مجموعه مدونی است که تحت عنوان قوانین یا مقررات تهیه و در اختیار فدراسیون.ها، هیأت‌ها و انجمن‌ها قرار دارد و هرگاه ورزشکار از این قوانین در حین بازی تخلف کند و بر روی ورزشکار دیگر ایجاد حادثه کند، خطا کرده است. به عبارت دیگر هر حرکت ورزشی که خطرناک، مخالف شئون ورزشی یا خلاف اخلاق ورزشی باشد نیز خطای ورزشی محسوب می‌گردد.

حوادث ورزشی هم به تمام جرائم و شبه جرائمی گفته می‌شود که توسط برگزارکنندگانِ تمرینات و مسابقات، ورزشکاران، مربیان، مدیران، تماشاگران سازندگان و تولید‌کنندگان لوازم و تجهیزات و امثال آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم در رابطه با فعالیت‌های ورزش انجام می‌شود .

خسارات در ورزش نیز ممکن است سلامتی، جان، اموال، حیثیت، شرافت و سایر حقوق قانونی اشخاصی باشد که به نحوی در محدوده‌ی ورزش حضور دارند و فعالیت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *