رییس کمیته پیشکسوتان؛ راز قدرت پهلوان احمد وفادار در اجرای « فنون چوخه » بود


پهلوان محمد ابراهیم آزمون در بخشی از خاطرات خود از دورانی که همزمان با پهلوانان ماندگار تاریخ ورزشی ایران زنده یاد احمد وفادار و جهان پهلوان تختی حضور داشته است؛ تختی و وفادار را دو یار جداناشدنی می نامد و می گوید: تختی در زمان حضور در مشهد، ماندن در خانه وفادار را بر مهمانی خوانین ترجیح داد. یک‌بار که وفادار به خاطر سینوزیت دچار نابینایی شد، تختی او را به تهران برد و مداوا کرد. آنان هیچ‌گاه تحت تاثیر مبارزات کشتی قرار نگرفتند. حتی تختی در فینال قهرمانی کشور حاضر نشد برابر وفادار کشتی بگیرد چون سن وفادار بیشتر بود. اقدام تختی موجب تحسین مردم شیراز به عنوان میزبان مسابقات شد و آنان تختی را پوریای ولی واقعی می‌نامیدند.


راز قدرت وفادار در اجرای فنون چوخه بود
وفادار مانند هر خراسانی دیگر از بچگی با کشتی چوخه آشنا بود و راز موفقیت او در پهلوانی، اجرای این فنون بود. در آن زمان خراسانی‌ها تبحر خاصی در کشتی چوخه داشتند که دیگر پهلوانان کمتر از آن بهره می‌بردند. وفادار در قهرمانی جهان و کشتی آزاد با حریفان سنگین‌وزن رقابت داشت و یکی از عوامل ناکامی او در این زمینه وزن پایین‌ترش بود.


وفادار صداقت و قناعت داشت
قناعت و صداقت دو اصل اساسی زندگی پهلوان وفادار بودند که اعتقاد خاصی به آن داشت. او می‌گفت خود را آویزان عناوین و پهلوانی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *