آیا تشکیل فدراسیون ملی و استقلالِ انجمن کشتی باچوخه؛ دست نیافتنی شده است؟!

از تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹ که آقای میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو، درخواست شماره ۲۳۳/د/۲۵۳/۹۹ خود را به وزارت ورزش ارسال کرد تا چوخه به فدراسیون جودو ملحق شود و این درخواست، با مخالفت اکثریت اهالی محترم کشتی باچوخه روبرو شد چرا که کسی نمی خواست ورزش سنتی بومی و سنتی کشورش را در ذیل یک ورزش وارداتی قرار دهد و به همین دلیل پی‌گیری‌هایش نتیجه نداشت، در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ خبری منتشر شد که نشان می‌دهد، این‌بار آقای علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی با از تاریخ چهارم مهر ماه امسال درخواست کتبی خود را به وزارت ورزش و جوانان ارسال کرده و به رایزنی های خود با مسئولام وزارت ورزش و جوانان ادامه داده است تا اینکه دکتر محمد پولادگر معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان نیز با انتقال مدیریت کشتی باچوخه در قالب انجمن کشتی باچوخه کشور از فدراسیون ورزش روستایی موافقت نموده و در تاریخ سیزدهم اسفند ماه آن را به دکتر علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی ابلاغ کرده است و قرار است حکم آقای احمد شکفته نیز از سوی آقای علیرضا دبیر به عنوان رئیس انجمن کشتی باچوخه انتخاب شود.

در حالی‌‌که؛
۱. “فدراسیون ورزش روستایی” شرط جدا شدن کشتی باچوخه از فدراسیون ورزش روستایی را “استقلال این ورزش”، اعلام کرده بود و نه پیوستن به فدراسیونی دیگر.
۲. “فدراسیون جودو” از حدود سه سال پیش متقاضی چوخه بوده است و همچنان پی‌گیر این درخواست است.
۳. “اهالی کشتی باچوخه”، منتظر “استقلال کشتی باچوخه” هستند تا مقدمات تشکیل “فدراسیون ملی چوخه” فراهم شود.
۴. مدیریت این ورزش پس از ۳۰ سال که در مجموعه‌ی “فدراسیون‌های ورزشی” مدیریت شده است، ۷ بار بین ۴ فدراسیون، دست به دست شده و اگر این اتفاق بیفتد برای سومین بار خواهد بود که به فدراسیون کشتی سپرده شود!

اهالی کشتی باچوخه می‌دانند که، “کشتی باچوخه” از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۷۲ در ذیل اداره کل ورزش و جوانان خراسان مدیریت می‌شد، در سال ۱۳۷۲ به فدراسیون‌های “ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی”، “فدراسیون کشتی”، “فدراسیون ورزش‌های همگانی” و “فدراسیون ورزش روستایی” واگذار شد و پس از آن برای دومین بار به “فدراسیون‌ کشتی” و “فدراسیون ورزش روستایی” و تا تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ در قالب “انجمن چوخه کشور” با مسئولیت آقای قربانعلی قائمی مدیریت شد و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲، فدراسیون ورزش روستایی؛ بدون اشاره به درخواست “فدراسیون جودو” که از تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۳متقاضی الحاق چوخه به آن فدراسیون بود، با جدا شدنِ “کشتی باچوخه” از فدراسیون ورزش روستایی به‌شرطِ استقلال، موافقت کرده بود.

سخن پایانی؛
اهالی محترم کشتی باچوخه در انتطار استقلال انجمن کشتی باچوخه بودند ولی خبر واگذاری این ورزش به فدراسیون کشتی آنهم در قالب یک کمیته در ذیلِ این فدراسیون، مباحث “استقلال انجمن کشتی باچوخه” و تشکیل “فدراسیون ملی چوخه” را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و می‌رود که باز هم انتظارات اهالی این ورزش ادامه داشته باشد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *