باور کنیم؛ استقلالِ انجمن کشتی باچوخه؛ دست نیافتنی نیست…

هنگامی که در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹ آقای میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو، درخواست شماره ۲۳۳/د/۲۵۳/۹۹ خود را به وزارت ورزش ارسال کرد تا چوخه به فدراسیون جودو ملحق شود و این درخواست، با مخالفت اکثریت اهالی محترم کشتی باچوخه روبرو شد چرا که کسی نمی خواست ورزش سنتی بومی و سنتی کشورش، در ذیل یک ورزش وارداتی قرار گیرد و به همین دلیل پی‌گیری‌هایش نتیجه نداشت.

سپس در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ خبری منتشر شد که نشان داد، این‌بار آقای علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۰۴درخواست کتبی خود را به وزارت ورزش و جوانان ارسال کرده است و به رایزنی های خود با مسئولان وزارت ورزش و جوانان ادامه داده است تا این بار چوخه به فدراسیون کشتی ملحق شود.

درخواست های فدراسیون جودو و فدراسیون کشتی ادامه داشت تا اینکه آقای محمد پولادگر معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با انتقال مدیریت کشتی باچوخه در قالب انجمن کشتی باچوخه کشور از فدراسیون ورزش روستایی موافقت نمود و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ دستور الحاق کشتی باچوخه به فدراسیون کشتی را به آقای علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی ابلاغ کرد و آقای دبیر نیز حکم آقای احمد شکفته را به عنوان رئیس انجمن کشتی باچوخه ضادر کرد.

در حالی‌‌که؛
۱. “فدراسیون ورزش روستایی” شرط جدا شدن کشتی باچوخه از فدراسیون ورزش روستایی را “استقلال این ورزش”، اعلام کرده بود و نه پیوستن به فدراسیونی دیگر.
۲. “فدراسیون جودو” از حدود سه سال پیش متقاضی چوخه بوده است و همچنان پی‌گیر این درخواست است.
۳. “اهالی کشتی باچوخه”، منتظر “استقلال کشتی باچوخه” هستند تا مقدمات تشکیل “فدراسیون ملی چوخه” فراهم شود.
۴. مدیریت این ورزش پس از ۳۰ سال که در مجموعه‌ی “فدراسیون‌های ورزشی” مدیریت شده است، ۷ بار بین ۴ فدراسیون، دست به دست شده است و با این انتقال به فدراسیون کشتی که در اسفند ماه سال و۱۴۰۱اتفاق افتاد، این ورزش برای سومین بار به فدراسیون کشتی سپرده شد تا در این مدت هشت بار بین ۴ فدراسیون جابجا شده باشد!

اهالی کشتی باچوخه می‌دانند که، “کشتی باچوخه” از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۷۲ در ذیل اداره کل ورزش و جوانان خراسان مدیریت می‌شد، در سال ۱۳۷۲ به فدراسیون‌های “ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی”، “فدراسیون کشتی”، “فدراسیون ورزش‌های همگانی” و “فدراسیون ورزش روستایی” واگذار شد و پس از آن برای دومین بار به “فدراسیون‌ کشتی” و “فدراسیون ورزش روستایی” و تا تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ در قالب “انجمن چوخه کشور” با مسئولیت آقای قربانعلی قائمی مدیریت شد و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲، فدراسیون ورزش روستایی؛ بدون اشاره به درخواست “فدراسیون جودو” که از تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۳متقاضی الحاق چوخه به آن فدراسیون بود، با جدا شدنِ “کشتی باچوخه” از فدراسیون ورزش روستایی به‌شرطِ استقلال، موافقت کرد و اگر ما اهالی این ورزش با خودمان صادق باشیم، تاکنون هیچ استقلالی برای کشتی باچوخه اتفاق نیفتاده است و این بچه یتیم ورزش کشور فقط زیر مجموعه ی فدراسین کشتی، آن هم بدون اساسنامه مصوب و بدون بودجه بوده است و دیگر هیچ ….

سخن پایانی؛
اهالی محترم کشتی باچوخه در انتطار “استقلال انجمن کشتی باچوخه” بودند ولی واگذاری این ورزش به فدراسیون کشتی آنهم در قالب یک انجمن در ذیلِ این فدراسیون، مباحث “استقلال” و تشکیل “فدراسیون ملی چوخه” را منتفی کرده است و بایستی تلاش کنیم تا این ورزش به جایگاه اصلی خود در ورزش کشور برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *