سخن اعتراضی با مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در باب تماشاگران کشتی‌باچوخه

هنگامی که شنیده شد: گوینده از بلندگوها در گود کشتی با چوخه شهید بابانظر مشهد در روز جمعه تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۴ از بانوان تماشاگر در این گود، درخواست کرده است که سکوها را ترک کرده و به بیرون رفته و برای تماشا حضور نداشته باشند! و این موضوع اعتراضی جمعی از اهالی کشتی باچوخه را برانگیخت مطلب اعتراضی توسط « حامیان کشتی باچوخه » به این شرح منتشر شد:

« در طول تاریخ کشتی با چوخه، مردان و زنان در کنار همدیگر مسابقات و رقابت‌های چوخه‌کاران را به تماشا نشسته‌اند، بیائیم آنها را از این حقی که همواره داشته‌اند، محروم نکنیم. دو روز پیش، عزت‌اله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گود کشتی با چوخه زینل خان اسفراین حاضر شد و از حضور تماشاگران زن و مرد در آن ورزشگاه و ظرفیت ثبت جهانی این رشته ورزشی سخن گفت و فیلم کوتاهی از آن نیز در فضای رسانه ای منتشر شد. از طرف دیگر شنیده شد که گوینده از بلندگوها در گود کشتی با چوخه شهید بابانظر مشهد در روز جمعه تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۴ از بانوان تماشاگر در این گود، درخواست کرده است که سکوها را ترک کرده و به بیرون رفته و برای تماشا حضور نداشته باشند! در حالی‌که اخیرا در باشگاههای فوتبال کشور زمینه‌های حضور بانوان برای تماشای مسابقات فراهم شده است، این اقدام در گود کشتی با چوخه شهید بابانظر نشان از استاندارد دوگانه در ورزش و کشتی با چوخه دارد! حامیان کشتی با چوخه از مسئولین این ورزش انتظار دارد در این موضوع ورود نمایند تا بانوان علاقه‌مند از تماشای رقابت‌های چوخه کاران محروم نشوند.»

پس از آن آقای علی اکبر هاشمی جواهری مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی، اطلاعیه شدیداللحنی را بدون اینکه نامی از کشتی باچوخه ببرد منتشر کرد که متن اطلاعیه جهت آگاهی خوانندگان محترم در ذیل درج می گردد اما قبل از آن نظر « حامیان کشتی باچوخه را در این موردبخوانید: « اهالی محترم کشتی با چوخه همواره خود را مقید به رعایت قوانین جامعه و حفظ شئونات اسلامی در مسابقات می‌دانند و همانطوری که تاکنون با حفظ اصول اخلاقی به‌اتفاق اعضای محترم خانواده‌ها، در مراسم و مناسبت‌های مذهبی و زیارتگاه‌ها حاضر شده‌اند، در مسابقات ورزشی کشتی با چوخه نیز به عنوان مکان‌های فرهنگی ورزشی شرکت می‌کنند و رقابت‌ فرزندان و برادران خود را به تماشا می‌نشینند و استفاده از کلمات اختلاط زن و مرد در فضاهای ورزشی نوعی توهین به این جامعه تلقی می‌شود.

از اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی انتظار دارد همانطور که دیروز (۱۴۰۱/۰۶/۱۸) به تندی به حضور بانوان محترم در گود شهید بابانظر مشهد واکنش نشان داد و در طول سالیان سال هزاران میلیارد تومان را برای ورزش استان هزینه کرده است، به احداث و تکمیل و بهسازی میادین و گودها برای ایجاد جایگاه‌های مناسب برای تماشاگران نیز عمل کند.

آنچه موجب تأسف اهالی کشتی با چوخه است، اینست که هنوز فرزندان آنها در گودهای خاکی غیر استاندارد چوخه می‌گیرند و گود ورزشی کشتی با چوخه در شهرستان قوچان که تاکنون دوبار کلنگ زنی شده است! به حال خود رها می‌شود و حداکثر اعتبارات قطره‌چکانی دریافت می‌کند و شهرستان‌های تابعه‌ی استان نیز به عنوان قطب‌های ورزش‌های مختلف از جمله کشتی، جودو، کشتی پهلوانی و کشتی با چوخه و مانند آن از فضاهای ورزشی و تشک کشتی و تاتامی و امکانات حداقلی محروم هستند! و در حالی‌که متأسفانه گود کشتی با چوخه مهدی آباد مشهد با قدمتی که دارد، در مرحله گودبرداری است و پس از سال‌ها نیاز به همکاری اداره کل ورزش و جوانان و موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی دارد، همچنان متأثر از اختلافات فی‌مابین این دو مسئول در استان خراسان رضوی (آقای هاشمی جواهری و آقای تاج‌فیروز) خاک می‌خورد و نیمه‌تمام رها شده است!

از جناب مدیرکل انتظار می‌رود همانطور که به رعایت مسایل اخلاقی در ورزش کشتی با چوخه توجه نشان می‌دهند، برای بهسازی و ایجاد جایگاه‌های مناسب برای تماشاگران کشتی با چوخه در گودهای نیز واکنش نشان دهند و در مورد اعتباراتی که قبل از خودشان به کشتی با چوخه اختصاص یافته ولی در سایر ورزش‌ها هزینه شده است، شفاف سازی کنند تا اهالی کشتی با چوخه بدانند که چگونه به نام آنها ولی به کام سایر ورزش‌ها اعتبار گرفته‌ و هزینه می‌شود!

در پایان با مدیرکل محترم ورزش و جوانان استان خراسان رضوی هم عقیده هستیم که:«حق مردم خوب و معتقد مشهدالرضا و استان است که در سایه همجواری با امام مهربانی ها فضای فعال، پر نشاط، جذاب ورزشی در دسترس آنها باشد؛ احساس امنیت کاملی داشته باشند و با طیب خاطر اجازه دهند فرزندان و جوانانشان در فضاهای ورزشی حضور یابند.» اما این مهم فقط با پاک کردن صورت مسأله و جلوگیری از ورود بانوان محترم به ورزشگاه‌ها و میادین ورزشی و گودهای کشتی با چوخه میسر نمی‌شود و احداث و تکمیل و بهسازی گودها بویژه احداث جایگاه ویژه تماشاگران اعم از زن و مرد یکی از مهمترین اقدامات مورد نیاز در این زمینه است که بایستی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
«بفرمایند این گوی و این هم میدان»

متن اطلاعیه مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی به شرح زیر است:

« برخورد با هرنوع هنجارشکنی در ورزش

مدیرکل ورزش وجوانان خراسان رضوی باتوجه به وجود مطالبات مردم مذهبی و ولایتمدار مشهد و استان خراسان در حوزه ورزش، گفت: طبق قانون و بر اساس آیین نامه های موجود هر گونه اختلاط زن و مرد در برگزاری مسابقات و رویداد های ورزشی که منجر به عدم رعایت شئونات اسلامی شود، ممنوع می باشد. به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی: دکتر هاشمی جواهری ضمن محکوم کردن رعایت نشدن این قانون در برخی از مسابقات ورزشی و برخورد با خاطیان احتمالی، درادامه تصریح کرد:با تمام توان، با کمک و یاری دستگاههای نظارتی و مردمی به دنبال ایجاد فضایی امن و سالم برای آحاد مردم در سطح ورزش هستیم. وی بیان داشت: مسلما این حق مردم خوب و معتقد مشهدالرضا و استان است که در سایه همجواری با امام مهربانی ها فضای فعال، پر نشاط، جذاب ورزشی در دسترس آنها باشد؛ احساس امنیت کاملی داشته باشند و با طیب خاطر اجازه دهند فرزندان و جوانانشان در فضاهای ورزشی حضور یابند. مدیرکل ورزش و جوانان استان  گفت: امیدوارم در کنار تلاش های جهادی که آغاز شده بتوانیم با کمک اهالی ورزش، گام های موثری در حداقل زمان ممکن در راستای ایجاد فضای ایده آل و مورد نظر حضرت امام رضا علیه السلام در این حوزه برداریم، لذا لازم به ذکر است رخ دادن هر اتفاق غیر اخلاقی در فضاهای ورزشی دولتی و خصوصی مورد نظر این اداره کل نمی باشد و قطعا با تمام ظرفیت با متخلفان نیز برخورد قانونی خواهد شد. (هجدهم شهریور ۱۴۰۱)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *