کشتی با چوخه؛ محلی برای ترویج فرهنگ پهلوانی در ورزش است

تهران- ایرنا- رییس انجمن پیشکسوتان کشتی با چوخه گفت: این کشتی بخشی از فرهنگ اقوام ساکن در خراسان است و می‌تواند به محلی برای ترویج فرهنگ پهلوانی و افتادگی در ورزش تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، مسابقات ملی کشتی با چوخه روز گذشته (۱۱فروردین) با حضور ۲۴۰ چوخه کار در قالب ۳۷ تیم در آوردگاه «چشمه زینل خان» شهرستان اسفراین برگزار شد. مسابقات ملی کشتی با چوخه که هر ساله در روز چهاردهم اسفندماه برگزار می‌شد امسال به خاطر همزمان شدن روز چهاردهم با آغاز ماه مبارک رمضان سه روز زودتر برگزار شد.

این پیکارها در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.

«ابراهیم آزمون» رییس کمیته پیشکسوتان کشتی با چوخه ایران روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشتی با چوخه از زندگی مردم خطه خراسان جدا نیست. این ورزش و علاقه مردم خطه خراسان به آن در دنیا کم‌نظیر است؛ در کدام ورزش سنتی، بیش از ۷۰ هزار از نفر به صورت خودجوش برای دیدن یک مسابقه به ورزشگاه می‌روند؟ برای تماشای کشتی با چوخه که به یک سنت در شمال خراسان تبدیل شده مردم از دورترین روستاها با ابتدایی‌ترین وسایل خود را به گود چشمه زینل‌خان می‌رسانند تا شاهد رقابت بزرگان این رشته باشند. حتی شهر به صورت خودجوش تعطیل می‌شود. این یک اتفاق نادر در ورزش ایران و جهان به شمار می‌رود. چوخه بخشی از زندگی مردم خراسان و فنون آن از ناب‌ترین و اصیل‌ترین فنون کشتی در جهان به شمار می‌رود که اختصاص به کشتی کشورمان دارد.

وی افزود: نباید این جشنواره بزرگ ورزشی مورد کم‌توجهی قرار بگیرد، چرا که در آن هم بُعد قهرمانی و هم بُعد پهلوانی متبلور است و یک مکتب برای ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در ورزش به شمار می‌رود. در کشتی با چوخه و مسابقات آن هم آداب روسم و سنن قدیمی دیده می‌شود و هم مرام پهلوانی و افتادگی وجود دارد. کشتی با چوخه نباید تنها در ایران یا خطه خراسان محدود شود بلکه لازمه آن جهانی شدن است. هر سال و در این فصل می‌توان میزبان صدها چوخه کار از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه بود و این مسابقات را می‌توان با حضور سایر کشورها به میزبانی کشورمان برگزار کرد.

این پیشکسوت کشتی با چوخه با اشاره به راز محبوبیت آن در خراسان عنوان کرد: مبارزه و حریف طلبیدن در کنار مرام پهلوانی از مهمترین ویژگی‌های اقوام ساکن در خراسان است و از گذشته‌های دور نیز در قالب کشتی این مبارزه وجود داشته است. حتی کودکان و نوجوانان برای کشتی با چوخه نیز تیم محلی دارند و در خانواده‌ها نیز کشتی با چوخه برگزار می‌شود و گستردگی و علاقه آن در خطه خراسان قابل توجه است.

آزمون ادامه داد: نامدران زیادی از طریق کشتی با چوخه مانند پهلوانان احمد وفادار، یعقوبعلی شورورزی، قربان محمد بهادری و سایر نامداران به کشتی ایران و جهان معرفی شدند و فنون ناب این کشتی اصیل قابلیت اجرا در بالاترین سطح کشتی آزاد دنیا را دارد. در گذشته و در زمان برگزاری رقابت‌های کشتی پهلوانی ایران، بزرگان خراسان با فنون این کشتی حریفان را از پیش رو بر می‌داشتند. نمونه آن نیز پهلوان احمد وفادار است که سه بار بازوبند پهلوانی ایران را از آن خود کرد. نباید فنون ناب این کشتی در گذر زمان از بین برود.

رییس کمیته پیشکسوتان کشتی با چوخه ایران یادآور شد: امامعلی حبیبی قهرمان کشتی آزاد جهان و المپیک، نامی بزرگ در کشتی ایران و جهان دارد، اما در یک کشتی اسیر فن لنگ قربان محمد بهادری شد. هر چند که آن فن از سوی داوران دیده نشد اما عکس آن فن تمبر کشتی و به یکی از زیباترین فنون ماندگار ایران تبدیل شد. خوشحالم که بعد از ۲ سال هیجان کشتی با چوخه به خراسان بازگشته است و این نوید روزهای خوبی برای مردمان ان خطه است مردمانی که این ورزش را بخشی از زندگی خود قلمداد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *