پهلوان کشتی با چوخه چه کسی است؟

پهلوان کشتی با چوخه چه کسی می‌تواند باشد؟
به قلم: قربانعلی قائمی

در تاریخ و فرهنگ کهن کشورمان واژه «پهلوان» دارای بار معنایی خاصی است .این واژه‌ی نمادین، انسانی را در ذهن تداعی می‌کند که، دارای ویژگی‌های: دلاوری، قدرتمندی، ورزیدگی و البته صفات اخلاقی و رفتاری ویژه پهلوانی باشد.

امروزه متأسفانه واژه پهلوان در بسیاری از مواقع به افرادی اطلاق می‌شود که دارای شرایط فوق نیستند.این مسئله باعث بوجود آمدن ذهنیت منفی در بین آحاد افراد جامعه، مخصوصا جوانان می گردد. برای روشن شدن موضوع، ضرورت دارد توضیحاتی عرض شود و قبل از هر توضیحی، لازم است معنی و تفاوت «قهرمان کشتی باچوخه» را با «پهلوان» بدانیم:

قهرمان کشتی با چوخه به کسی اطلاق می‌شود که در یکی از سطوح مختلف روستا، شهر، شهرستان، استان، کشور و خارج از کشور در یکی از گروه‌های سنی مختلف نوجوانان، جوانان یا بزرگسالان در یکی از اوزان مسابقات کشتی با چوخه #مقام_اول را کسب کند و عزیز می‌شود ولی این مقام به معنای کسبِ عنوان پهلوانی او نیست.

اما معنی واژه «پهلوان» :
عنوان پهلوان به کسی اطلاق می‌شود که علاوه بر کسب قهرمانی با ورزش سنتی چوخه آشنایی کامل داشته باشد و از صفات اخلاقی و صلاحیت های اجتماعی لازم نیز برخوردار باشد.

شرایط کسب صلاحیت‌های پهلوانی:
۱. مسلمان بودن
۲. ایرانی بودن
۳. کسب مقام قهرمانی.
۴. آشنایی با ورزش کشتی با چوخه.
۵. دارا بودن صلاحیت‌های اخلاقی ذیل:
– نداشتن سوءِ پیشینه و نداشتن سوءِ شهرت در مراجع ذیصلاح و در سطح جامعه.
– پای بندی به دستورات دین اسلام و پرهیز از منکرات.
– دارا بودن حسن شهرت رفتاری و اجتماعی در مصادیق تواضع، ادب، پاکدامنی، مردم‌داری، راستگویی، بردباری، گذشت، پرهیز از بد زبانی و خشم و مانند آن.

متأسفانه مشاهده می‌شود هر کس که چند صباحی را در ورزش کشتی باچوخه سپری کرده باشد و در خوشبینانه ترین حالت، یک ورزشکار معمولی بوده و در شرایط خاص بویژه در هنگام غیبت او، ناگهان «پهلوان» می‌شود. بعضی دیگر هم مرتبا به هر فردی که اندک آشنایی با ورزش کشتی باچوخه داشته باشد، «پهلوان» می‌گویند تا آنان نیز متقابلاً همین کار را انجام دهند و وی را پهلوان بنامند.

مسلما این این قبیل رفتارها که ریشه در خودشیفتگی مرتکبین آن داشته و به منظور جبران کمبودهای شخصیتی آنان صورت می‌گیرد و غیر از آنکه موجبات دلخوری و کدورت پهلوانان واقعی را فراهم آورد و در سطح جامعه، ارزش و جایگاه «پهلوان» و «فرهنگ پهلوانی» را تنزل دهد هیچ فایده‌ دیگری ندارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *