معرفی، آموزش، تعامل و توسعه از وظایف اصلی انجمن چوخه کشور

روابط عمومی انجمن چوخه کشور در مورد وظایف مهم انجمن چوخه کشور گفته است که فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی، چهار وظیفه مهم را برای انجمن کشتی با چوخه کشور معین و ابلاغ کرده است که عبارتند از:

۱. معرفی جایگاه ارزشی و پهلوانی ورزش سنتی چوخه.

۲. توسعه و گسترش ورزش سنتی چوخه در سراسر کشور.

۳. تربیت نیروهایی انسانی متخصص منطبق با ظرفیت‌های علمی کشور.

۴. تعامل مستمر با سازمان های مرتبط به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش غیردولتی.

و بخشی از اقدامات و فعالیت‌های انجمن چوخه کشور پیرامون وظایف چهارگانه متاثر از همکاری‌های بی‌شائبه فدراسیون، انجمن‌‌های استانی و شهرستانی و همه‌ی اهالی کشتی با چوخه به شرح زیر می‌باشد:

 

۱. جایگاه ارزشی پهلوانان کشتی با چوخه به‌عنوان پرچم‌دار این رشته ورزشی، با هم‌اندیشی در نشست‌ها و جلسات و حضور در گودها و مسابقات مختلف در قول و عمل، ترویج شده است و حضور پیشکسوتان در مجمع بازنگری قوانین و مقررات چوخه، شورای راهبردی و کمیته‌های فنی، داوری، مرببان و مسابقات، موید این مطلب است.

۲. توسعه ورزش سنتی چوخه در سراسر کشور به قانون و مقررات یکسان، گودهای و میادین استاندارد ورزشی و لباس ورزشی واحد و فرهنگ‌سازی در کشور نیاز دارد که در این زمینه اقدامات زیر صورت گرفته است:

– قوانین و مقررات چوخه با حضور و مشارکت فعال پیشکسوتان در بحنورد، مشهد و تهران بازنگری و به تصویب فدراسیون ورزش روستایی رسیده و به صورت کتاب منتشر شده است.

– با همکاری مسئولین گودها و مسابقات کشتی با چوخه، اوزان مسابقات در وزن های ۶۶-, ۷۴-, ۸۴-, ۹۶- و ۹۶+ کیلوگرم تثبیت شده و مسابقات با قوانین و مقررات واحد، اجرا می‌گردد.

– پی‌گیری احداث یا احیاء و بهینه‌سازی گودهای خاکی و میادین ورزشی کشتی با چوخه با کمک مسئولین محلی و ادارات کل ورزش و جوانان، شهرداری‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی خیراندیش، نتایج خوبی در پی داشته است ولی متاسفانه تا زمانی که، تمام گودهای ورزشی چوخه، استاندارد شوند، فاصله زمانی زیادی وجود دارد.

– صدها ساعت گزارش زنده و ضبط شده از مسابقات مختلف تهیه و با پیگیری این انجمن از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است.

– لیگ باشگاههای چوخه کشور در اصفهان و مشهد به صورت رفت و برگشت برگزار شد.

– مدارک مربیگری دوره‌های بجنورد و اسفراین صادر و کلاس‌های مربیگری چوخه در تهران و شاهرود و بجنورد، مشهد و قوچان و نیشابور و درگز تشکیل شد و مقدمات برگزاری دوره مربیگری در مانه‌و‌سملقان و سنندج نیز فراهم شد ولی متاسفانه نیمه‌تمام ماند.

– مسئولین راه اندازی کشتی با چوخه در نیمی از استان‌های کشور، معرفی شده‌اند و انتخاب آنها در سایر استان‌ها در حال پی‌گیری است.

۳. نیروهای انسانی متخصص در زمینه آموزش داوری و مربیگری در کلاس‌ها و کارگاه های آموزشی و  آموزش عملی در مسابقات رسمی در مشهد، بجنورد، تهران، اصفهان، شاهرود و مانند آن ارتقاء یافته‌اند و هم اکنون بیش از ۴۰۰ نفر داور آموزش دیده و مربی آموزش دیده برای این رشته ورزشی در کشور وجود دارد که دارای مدرک رسمی مربیگری و داوری از فدراسیون ورزش روستایی و انجمن چوخه کشور هستند و مایه مباهات است ولی پس از دو سال که از بحران کرونا می‌گذرد، تشکیل کلاس‌های دانش افزایی برای آنان، یک ضرورت اجتناب ناپذیر شده است .

۴. برای استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی خیراندیش و خیرین ورزشی، با توجه به محدودیت‌هایی که در شرایط اقتصادی کشور و بحران کرونایی وجود داشته، برداشته شده است ولی نیازمند تلاش بیشتر در این زمینه هستیم و همه‌ی دست‌هایی را که خالصانه، برای کمک به اهالی محترم کشتی با چوخه در شهرستان های مختلف به‌ویژه اسفراین و قوچان و مشهد و تربت جام، تلاش می‌کنند، به گرمی می‌فشاریم ولی جای آن دارد که در همین‌جا از کمک‌های فرمانداری‌ها، سپاه امام رضا(ع)، تربیت بدنی آستان قدس رضوی، مدیران ورزش و جوانان و هیات‌های ورزش روستایی، بخشداری‌ها، شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها، مدیران کارخانجات و شرکت‌ها و مسئولین شوراها و دهیاری روستاها و گودهای  روستایی، حسینیه نینوا و بنی‌هاشم برغمد و اهالی کشتی باچوخه که به توسعه این ورزش کمک کرده‌اند و کمک می کنند، صمیمانه تشکر کنم.

⬅️ در پایان از همه کسانی که می‌توانند به انجمن‌های چوخه در شهرستان‌ها و استان‌ها کمک کنند، درخواست می‌کنیم، مانند همیشه کشتی‌باچوخه را متعلق به خود بدانند و برای توسعه این ورزش و برگزاری مسابقات منظم و قانون‌مند کوشش کنند تا انجمن چوخه کشور بتواند، این ورزش سنتی و آئینی را به نمایندگی از کلیه اهالی این ورزش پر طرفدار به جایگاه واقعی آن در فضای ورزش کشور ارتقاء دهد. انشاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *